Πέμπτη 24 Μαΐου 2012

Η συνέντευξη του Ηλία Γκούμα, πατέρα του δολοφονημένου Αριστοτέλη, στην εφημερίδα Panorama

"Να γίνει η εκ νέου διερεύνηση για το θάνατο του γιου μου. Δεν ενημερώθηκα ποτέ για τις δίκες".
"Δεν ήθελαν ζωντανή τη μνήμη του Αριστοτέλη, και τον  ξεφορτώθηκαν. Τώρα, ακόμα και  νεκρό δεν αφήνουν ήσυχο το γιο μου, ενώ ο δολοφόνος του καταδικάστηκε σαν να είχε πάρει μόνο τη  ζωή ενός πουλιού".


 Με αυτά τα λόγια ο Ηλίας Γκούμας, ο πατέρας του αείμνηστου Αριστοτέλη, απαιτεί την εκ νέου έρευνα για την τραγωδία της 12ης Αυγούστου 2010 και τη μέγιστη ποινή φυλάκισης για το δράστη. Το συμβάν  έγινε στη Χιμάρα, όπου ο Αριστοτέλης και μερικοί νεαροί από τον Αυλώνα διαπληκτίστηκαν στη μέση του δρόμου. Στον καβγά επάνω, ένας από αυτούς τους νέους, ο Ilir Mukaj, χτύπησε με το αυτοκίνητο τον Αριστοτέλη.

Ένα ατύχημα που για την οικογένεια του Γκούμα και τις  μειονοτικές οικογένειες της Χιμάρας θεωρείται "εκ προθέσεως", ενώ η αλβανική δικαιοσύνη το έχει σφραγίσει ως κατά λάθος "ατύχημα".  Ένα χρόνο αργότερα, στην επέτειο του θανάτου του Αριστοτέλη, του έφεραν μια προτομή από την Ελλάδα, υπό την αιγίδα και τη συμμετοχή πολλών επιφανών Ελλήνων πολιτικών, και ανωτέρων εκπροσώπων των Ορθοδόξων εκκλησιών της Αλβανίας και πέραν αυτής. Το ψηλό άγαλμα από χαλκό τοποθετήθηκε με μεγάλη τελετουργία στην αυλή της εκκλησίας των «Αγίων Πάντων» στην Άνω Χιμάρα, αλλά μέσα σε λίγες ώρες είχε ήδη αρχίσει η συζήτηση για την απομάκρυνση του.

Από τη μία πλευρά, ο Δήμος της Χιμάρας δεν είχε λάβει επίσημη άδεια για την εξύψωση του μνημείου. Από την άλλη πλευρά, ο Μητροπολίτης Αργυροκάστρου που ήταν κατά της τοποθέτησης   ενός αντικειμένου μέσα στους χώρους της εκκλησίας, αν αυτό δεν έχει να κάνει με «αγιότητα».  Αλλά η ευφορία ορισμένων μειονοτικών ενώσεων της Χιμάρας και ομάδες συμφερόντων των Ελλήνων πολιτικών  έκανε τελικά την προτομή του Αριστοτέλη να μείνει στο προαύλιο της εκκλησίας. Μέχρι που ... στα τέλη Μαρτίου, οκτώ μήνες μετά την τελετή, η προτομή είχε αφαιρεθεί! Αντί του γιγαντιαίου αγάλματος έχει φυτευτεί ήδη ένα θάμνος - ένα μικρό διακοσμητικό φυτό που δεν καταλαβαίνεται τι είδους είναι. 



Μετά από όλη αυτή την ιστορία, ο πατέρας του Αριστοτέλη, Ηλίας Γκούμας, αισθάνεται κουρασμένος, αλλά ισχυρός στις κατηγορίες του που έρχονται μέσα από αυτή τη συνέντευξη στην εφημερίδα "Πανόραμα".

Ακόμα δεν έχει κλείσει  ένας χρόνος από την τοποθέτηση της προτομής του Αριστοτέλη στην αυλή της εκκλησίας των «Αγίων Πάντων», και έχει αφαιρεθεί. Γιατί;


Ήταν μια μεγάλη κόπωση των νεύρων. Μετά την τοποθέτηση της προτομής ήρθε στο σπίτι μας ένας ιερέας από το Αργυρόκαστρο και μας ζήτησε να το βγάλουμε από την αυλή  της εκκλησίας. Σύμφωνα με τον ίδιο, η εκκλησία έχει τους δικούς της κανόνες και τις ιερές γραφές, στο ποτέ  ένας άνθρωπος μπορεί να ταφεί εντός του προαυλίου χώρου ή να τοποθετηθεί η προτομή του. Ο ιερέας μου είπε ότι δεν ήταν λογικό  το άγαλμα  του Αριστοτέλη να μείνει εκεί και μου ζήτησε να το απομακρύνουμε.


Μήπως ήταν ο Μητροπολίτης Αργυροκάστρου αυτός που σας το πρότεινε, μιας και αντιτάχθηκε από την αρχή στην τοποθέτηση της προτομής; 


Όχι, όχι, δεν ήταν ο ίδιος. Δεν θυμάμαι το όνομα του  ιερέα, αλλά σίγουρα ήταν απεσταλμένος του Μητροπολίτη Αργυροκάστρου. Όταν μου ζήτησε να βγάλουμε την προτομή εγώ του είπα: Ξέρετε κάτι; Θέλετε να το πάρετε τέλα το άγαλμα και να το στείλετε από εκεί που το φέρατε; Εμένα μου πέθανε ο  γιος μου  και εσάς σας ενοχλεί η προτομή του στο προαύλιο της εκκλησίας. Αν σας ενοχλεί τόσο πολύ, να επιστρέψετε το άγαλμα στην Ελλάδα ».
Να πω την αλήθεια δεν κατάλαβα γιατί έγινε τόσο μεγάλο θέμα η τοποθέτηση του. Η  Αλβανική κοινωνία και όλοι οι υπόλοιποι πρέπει να ασχοληθούν με την απόδοση της δικαιοσύνης αφού ο δολοφόνος του παιδιού μου έλαβε ποινική τιμωρία σαν να ήταν κυνηγός πουλιών χωρίς άδεια, και όχι  φονιάς ανθρώπου. Δεν χρειάζεται να ανοίγουμε μάταια θέματα.


Εσείς όμως, συμφωνήσατε με την τοποθέτηση της προτομής στο προαύλιο της εκκλησίας;


Εγώ τους το είπα από την αρχή. Αν θέλετε να βάλετε την προτομή κάπου, πάρτε πρώτα άδεια από το Δημαρχείο.  Άλλα αυτοί  το είχαν φέρει και ήθελαν να κάνουν τα αποκαλυπτήρια χωρίς την υπογραφή του Δημοτικού Συμβουλίου.


Σε ποιον τα είπατε  αυτά τα λόγια; Ποιοι είναι "αυτοί";


Να σας πω την αλήθεια εγώ δεν θυμάμαι ονόματα. Θυμάμαι μόνο που με πήραν από την Αθήνα και μου είπαν ότι κάνουν ένα άγαλμα για τον Αριστοτέλη μου, με την ευκαιρία της πρώτης επετείου του θανάτου του, και θα το έβαζαν στην εκκλησία. Μετά  μου είπαν από τις ενώσεις των μειονοτήτων εδώ στη Χιμάρα. Η πρωτοβουλία ήταν όλη από την Ελλάδα. Αυτοί το έβαλαν άλλα αργότερα μου ήρθε στο σπίτι ο ιερέας του Αργυροκάστρου  και μου είπε να το απομακρύνουμε από εκεί.


Και συμφωνήσατε;


Μα δεν ήταν ότι με ενδιέφερε η προτομή, εγώ έχω τον τάφο του παιδιού μου, όπου είναι τα κόκκαλά του. Αφού μίλησα με τον ιερέα του Αργυροκάστρου, προσπάθησα να επικοινωνήσω με τον επικεφαλή της Ορθόδοξης Εκκλησίας, τον αρχιεπίσκοπο Αναστάσιο. Του Σεβασμιότατου του είχα στείλει και μια επιστολή νωρίτερα. Μιλήσαμε από το τηλέφωνο και τον ρώτησα τι μπορεί να μας  προτείνει για την προτομή του Αριστοτέλη. Πρότεινε να πάμε την προτομή εκεί που είναι ο τάφος. Τον άκουσα και έτσι εκάμαμε. Τώρα αυτή η ιστορία έχει κλείσει. Είναι άλλη ιστορία αυτή που πρέπει να ανοίξει.


Ποια ιστορία θα πρέπει να ανοίξει;


Τα δικαστήρια για την τιμωρία του δολοφόνου του γιου μου, έχουν γίνει χωρίς τη γνώση μου. Δεν έχω ενημερωθεί ποτέ. Ακόμα και την  τελική απόφαση που πήρε το   Δικαστήριο του Αυλώνα, την ντροπιαστική απόφαση και εντελώς παράλογη που καταδίκασε μόνο σε 8 χρόνια το δολοφόνο, το έχω μάθει με ένα μήνα καθυστέρηση.


Δεν είχατε δικηγόρο;


Είχα δικηγόρο και  συνεχίζω να τον έχω. Αλλά και εκείνος είπε ότι δεν είχε ενημερωθεί. Η ποινή δόθηκε 12.05.2011 χωρίς την παρουσία του δικηγόρου, χωρίς την παρουσία κανενός από την οικογένεια, χωρίς τη γνώση  κανενός εκτός του δικαστή και της οικογένειας του δολοφόνου. Είχαν περάσει 4 εβδομάδες όταν μου είπαν.


Τότε ποιος σας γνωστοποίησε την απόφαση του δικαστηρίου;
Με πήρε στο τηλέφωνο ο πρόεδρος της οργάνωσης Ομόνοια, ο Βασίλης Μπολάνος, και μου το είπε. Εκείνος νόμιζε πως το ξέραμε και μας ρωτούσε αν θα πάμε την υπόθεση στο Εφετείο. Αλλά όταν το μάθαμε εμείς αυτό, η  περίοδος των 10 ημερών για να ασκήσεις έφεση είχε τελειώσει. Δεν γνωρίζουμε με βεβαιότητα άλλα έχουμε ακούσει ότι το έχουν αφήσει ελεύθερο το δολοφόνο. Ωστόσο, το ελέγχουμε.


Φαίνεται απίστευτο το να μην έχει ενημερωθεί ο δικηγόρος ... Μήπως σας έχει κοροϊδέψει εκείνος; 


Όχι, όχι. Δεν με έχει κοροϊδέψει εκείνος. Αυτός εξεπλάγην πιο πολύ από μένα και στεναχωρήθηκε.  Στη συνέχεια γράψαμε μερικές επιστολές  και τις έχουμε στείλει στον Πρόεδρο της Δημοκρατίας Τόπι, στον πρωθυπουργό Μπερίσα, στην Ελληνική Πρεσβεία , Αμερικανική Πρεσβεία, στον  ΟΑΣΕ, στη γενική εισαγγελέα Ίνα Ράμα, κλπ.. Σε αυτές τις επιστολές εξηγήσαμε την κατάσταση και πως είχε παρθεί η απόφαση. Απαιτήσαμε την εκ νέου εκδίκαση της ποινής και την διεξαγωγή  μιας δίκαιης και ειλικρινής δίκης σχετικά με το δολοφόνο του γιου μου. Ζητάμε να πάρει τη μέγιστη ποινή. Αυτός σκότωσε σκόπιμα τον Αριστοτέλη και αυτό το έχει παραδεχτεί μόνος του. Με το ίδιο του το στόμα. Βάλτε το στο μυαλό σας, αν δεν δοθεί ένα παράδειγμα ότι υπάρχει δικαιοσύνη για τον Αριστοτέλη, στη Χιμάρα θα επαναληφθούν  τέτοιες τραγωδίες .


Γιατί το κρίνετε έτσι;


Ανοίξτε τα μάτια και δείτε πώς έχουν τεταθεί οι σχέσεις της Ελληνικής μειονότητας εδώ και των Αλβανών. Ακόμα και το περασμένο καλοκαίρι υπήρξε  ο κίνδυνος να ξεσπάσουν συγκρούσεις ανάμεσα στους νέους. Πρέπει να δοθεί ένα παράδειγμα από την Αλβανική δικαιοσύνη, ότι κάθε ανθρώπινη ζωή αξίζει το ίδιο,  ανεξαρτήτως εθνικότητας, υπηκοότητας, θρησκείας η οτιδήποτε άλλο.  Εν τω μεταξύ, ορισμένα πολιτικά κόμματα της Αλβανίας να μην υποκινούν εθνοτικές συγκρούσεις, αλλά να τις  καταλαγιάζουν.


Για ποιον έχετε το λόγο;


Δικαίωμα μου να μην πω τα ονόματά τους, αλλά μιλώ για εκείνους που  τυλίγονται σε κοκκινόμαυρα  υφασμάτινα κομμάτια. Δεν μου αρέσει που οι Αλβανοί πολιτικοί χρησιμοποιούν τη νεολαία, όπως χρησιμοποίησε και το  θάνατο του Αριστοτέλη.


Το ίδιο λέγεται και  για την Ελληνική μειονότητα στη Χιμάρα, καθώς σαν να  χρησιμοποιήστε από την Ελληνική πολιτική σκηνή...


Από εμάς, την μειοψηφία,  έρχεται ο κίνδυνος …; Μιλάω για τον εαυτό μου ότι δεν έχω χρησιμοποιηθεί ποτέ.


Από την εκκλησία έχετε χρησιμοποιηθεί;


Δεν ήμουν εγώ αυτός που μίλησε ανοιχτά κατά τη διάρκεια της συνέντευξης?! Εξέφρασα τις επιφυλάξεις αλλά έδωσα επίσης ότι άξιζε του καθενανού. Τουλάχιστον να μην ανακατεύετε την εκκλησία στη μέση, επειδή εκείνη είναι παράγοντας ενότητας, και όχι διάσπασης .
συνέντευξη στην ELISABETA ILNICA για την εφημερίδα Panorama

μετάφραση: Σπαλαθρέα για το blog.himara.gr



το πρωτότυπο της συνέντευξης:


http://www.panorama.com.al/argument/babai-i-aristotel-gumes-biseda-me-janullatos-per-heqjen-e-bustit-te-djalit-nga-kisha/

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου