Σάββατο, 16 Οκτωβρίου 2010

1987: Ο Α.Ο. Παρακαλάμου στους Άγιους Σαράντα

Στις 8 Φεβρουαρίου 1987 δόθηκε στο γήπεδο των Αγίων Σαράντα φιλικός ποδοσφαιρικός αγώνας ανάμεσα στη Φλαμουρτάρι και τον Α.Ο. Παρακάλαμου.

Ο τότε κοινοτάρχης του χωριού των Ιωαννίνων ήταν φιλικά και ιδεολογικά προσκείμενος, όπως και σε πολλά χωριά του ελεύθερου Πωγωνίου εκείνη την εποχή, με το καθεστώς Χότζα - Αλία, βρίσκοντας την ευκαιρία να συμβάλει στην "ελληνοαλβανική φιλία" μέσω του αθλητισμού.
Οι Παρακαλαμιώτες (με τα αρχικά ΑΟΠ στις φανέλες τους) πήραν μια ισχυρή δόση "σοσιαλισμού" χάρη και στα πορτρέτα και τα συνθήματα που διακρίνονται στο βάθος...

φωτογραφία από:
http://parakalamoscity.blogspot.com/2010/09/80.html

3 σχόλια:

  1. Το σχόλιο σας στο παραπάνω θέμα, πιθανόν λόγω άγνοιας είναι εντελώς άστοχο και δεν έχει καμιά σχέση με την πραγματικότητα. 1) Πρόεδρος της κοινότητας Παρακαλάμου το 1987 ήταν ο κ. Χάσκος Παντελής του Παναγιώτη, εκλεγμένος με την στήριξη του ΠΑΣΟΚ.2)Ο πρόεδρος της κοινότητας δεν ακολούθησε την αποστολή της ομάδας στους Άγιους Σαράντα.3)Ο αγωνας έγινε στα πλαίσια των φιλικών σχέσεων των δύο χωρών που μόλις είχαν αρχίσει,μετά από προσωπικές ενέργειες του τότε υπουργού εξωτερικών της Ελλάδας .Το καλοκαίρι του 1987 μουσικά και χορευτικά συγκροτήματα από την Αλβανία είχαν φιλοξενηθεί και εδώσαν συναυλία στον Παρακάλαμο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Κύριε Κοτρότσιο ευχαριστούμε πολύ για τα σχόλια σας.
    Δεν ξεχάσαμε όμως ποτέ κατ' αρχάς τη στάση κάποιων "κοκκινων συντρόφων" του χωριού, τον Φεβρουάριο του 1985 οι οποίοι με την ανοχή του τότε κοινοτάρχη (προκατόχου του κου Χάσκου) έβγαλαν τα "γλωσσίδια" από τις καμπάνες του Ιερού Ναού Αγίου Παντελεήμωνα προκειμένου να μην ηχήσουν για το τριήμερο πένθους και προσευχής που είχε κηρύξει στην Μητρόπολη του ο Μακαριστός Μητροπολίτης Δρυϊνουπόλεως, Πωγωνιανής και Κονίτσης ΣΕΒΑΣΤΙΑΝΟΣ, με αφορμή την επέτειο Αυτονομίας της Βορείου Ηπείρου.
    Ακόμα και το ΠΑΣΟΚ όμως ως προς το θέμα των ελληνοαλβανικών σχέσεων και ειδικά προς το Βορειοηπειρωτικό δεν διέφερε στην τακτική του ουσιαστικά από το ΚΚΕ.
    Γνωρίζουμε επίσης ότι τα στελέχη του τότε κυβερνώντος κόμματος εκθίαζαν το καθεστώς Χότζα-Αλία ως "αλβανικό σοσιαλιστικό μοντέλο".
    Ο κ. Παπούλιας ως τότε Υπουργός Εξωτερικών έμεινε στην ιστορία ως "νεκροθάφτης" του Βορειοηπειρωτικού λόγω της μονομερούς άρσης του εμπολέμου με την Αλβανία, αφού με αυτόν τον τρόπο η Ελλάς απεμπόλησε σε μεγάλο βαθμό τις νόμιμες διεκδικήσεις της για τη μαρτυρική Βόρειο Ήπειρο.
    Γνωρίζουμε επίσης τον πόλεμο που έκαναν ενάντια στο ΣΕΒΑΣΤΙΑΝΟ τόσο το ΠΑΣΟΚ όσο και η προσκείμενη σε αυτό τοπική εφημερίδα των Ιωαννίνων "Ηπειρωτικός Αγώνας", μέσω ανακοινώσεων και άρθρων.
    Επίσης δεν ισχυριστήκαμε πουθενά ότι ήταν στον αγώνα παρών ο πρόεδρος της κοινότητας Παρακαλάμου.
    Αν τώρα θεωρείτε ότι προαγόταν η ελληνοαλβανική φιλία μέσω συναυλιών και ποδοσφαιρικών αγώνων, με τη συμμετοχή και του Παρακαλάμου, την ώρα που εκατοντάδες Βορειοηπειρώτες άφηναν την τελευταία τους πνοή πάνω στα ηλεκτροφόρα συρματοπλέγματα στην προσπάθεια τους να αποδράσουν από τον "σοσιαλιστικό παράδεισο του συντρόφου Ενβέρη", τότε κάθε σχόλιο περιτεύει.
    Ακόμα όμως και να περιοριστούμε στον πολιτισμό, εσείς που είχατε την τύχη τα χωριά σας να βρεθούν στην ελληνική επικράτεια όταν χαραχτηκαν τα σύνορα, μπορούσατε να τραγουδήσετε το "Ντελή παπά" και τη "Δεροπολίτισσα" σε αντίθεση με μας που για πολλά χρόνια ήταν αδύνατον λόγω του αθεϊστικού νόμου.
    Ακόμα κι όταν έρχονταν ελληνικά συγκροτήματα "μέσα", οι αρχές τους απαγόρευαν να παίξουν τραγούδια με θρησκευτική αναφορά.

    Τέλος να τονίσουμε ότι παρ' όλα αυτά δεν παύουμε να τιμούμε τον Παρακάλαμο ως τον τόπο στον οποίο είχε τις ρίζες του ο Μακεδονομάχος Παύλος Μελάς, τον τόπο που ξεκίνησε το έπος του '40 αλλά και το χωριό καταγωγής πεσόντων του Ελληνοϊταλικού Πολέμου που πότησαν με το αίμα τους τη γη της Β. Ηπείρου, όπως του Νικολάου Μπόνια, του Φώτιου Κράνου, του Σταύρου Σκόρδου κ.α.

    Ευχαριστούμε για την κατανόηση.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. katarxin exete kani lathos...gia tin omada ,den einai flamourtari,,ala BISTRICA..tis Delvinou Alvanias.

    ΑπάντησηΔιαγραφή