Ένα χρόνο πριν, τον Ιούνιο του 2009, ο τότε Γενικός Πρόξενος της Ελλάδας Θεόδωρος Οικονόμου - Καμαρινός είχε παραχωρήσει στον εκδότη της εφημερίδας μας Θόδωρο Βεζιάνη, την πρώτη του συνέντευξη από την ανάληψη των καθηκότων του στην Κορυτσά. Οι δηλώσεις που έκανε τότε ήταν ενδεικτικές των προθέσεων του κατά τη διάρκεια της διπλωματικής του θητείας στη Βόρειο Ήπειρο. Από την πλευρά μας, τον ευχαριστούμε που δεν ήρθε στο χώρο μας για να "κολλήσει ένσημα" και του ευχόμαστε καλή επιτυχία για τη συνέχεια και τα όποια νέα καθήκοντα του ανατεθούν.
http://toorama.blogspot.com/2010/09/blog-post_23.html
Συνέντευξη του Έλληνα Γενικού Πρόξενου Κορυτσάς κ. Θεόδωρου Οικονόμου
"Η ΚΟΡΥΤΣΑ ΜΟΥ ΕΙΝΑΙ ΓΝΩΣΤΗ ΑΠΟ ΤΗΝ ΙΣΤΟΡΙΑ"
· ΤΟ ΟΡΑΜΑ: Ποια είναι τα συναισθήματά σας, ερχόμενος στην υπέροχη αυτή πόλη της Κορυτσάς, στην πόλη με πολιτισμό, ιστορία, φυσικές καλλονές, αλλά και στην πόλη που σχεδόν όλοι οι κάτοικοί της, ορθόδοξοι, μουσουλμάνοι, Έλληνες (συμπεριλαμβανόμενοι και οι βλαχόφωνοι Έλληνες), αγαπούν την Ελλάδα και το εκδηλώνουν αυτό με διάφορους τρόπους;
Γ. Πρόξενος: Η πόλη της Κορυτσάς μου ήταν γνωστή από την ιστορία, ως η πρώτη πόλη στην Ευρώπη, η οποία απελευθερώθηκε από τις δυνάμεις του άξονα. Μου ήταν επίσης γνωστό ότι, προ του καθεστώτος του Χότζα, σχεδόν όλοι οι βλαχόφωνοι κάτοικοί της και όχι μόνο, ήταν Έλληνες. Αναλαμβάνοντας τα καθήκοντά μου έταξα ως κυριότερο στόχο μου την αναζήτηση της ελληνικής συνείδησης του πληθυσμού.
· ΤΟ ΟΡΑΜΑ: Στην Κορυτσά βιώνει ένα από τα εκλεκτότερα κομμάτια του ελληνικού έθνους, ο Βλαχόφωνος Ελληνισμός, που κουβαλάει μαζί του την ένδοξη ιστορία της Μοσχοπόλεως, του μεγαλύτερου πολιτιστικού κέντρου των Βαλκανίων. Όμως τα γεγονότα μετά από τον Πρώτο Παγκόσμιο Πόλεμο και ειδικά μετά από το απαίσιο κομμουνιστικό πέρασμα μισού αιώνα στην Αλβανία, προσπάθησαν με κάθε τρόπο να σβήσουν αυτόν τον Ελληνισμό, ο οποίος τώρα ξαναβρίσκει τις ρίζες του.
Τι έχετε να μας πείτε γι’ αυτό το πρόβλημα;
Γ. Πρόξενος: Είναι γεγονός ότι το μεγαλύτερο τμήμα του Ελληνισμού της Κορυτσάς αποτελείται από το βλαχόφωνο στοιχείο. Εναντίον των ατόμων αυτών εστράφει κυρίως το καθεστώς Χότζα με διάφορους τρόπους (π.χ. αλλοίωση ονομάτων, κατάργηση ελληνικής εκπαίδευσης, απαγόρευση αναγραφής ελληνικής εθνικότητας στα κατά τόπους ληξιαρχεία κ.ά.). Στα κακά που άφησε πίσω το καθεστώς αυτό θα πρέπει να προστεθεί και ο φόβος της ελεύθερης έκφρασης της ελληνικότητας των βλαχόφωνων και αυτό είναι σήμερα ο κυριότερος εχθρός, τον οποίο αντιμετωπίζουμε, διότι ο φόβος αυτός έχει ριζώσει στις ψυχές των ανθρώπων μετά από 50 χρόνια στυγνής καταπίεσης.
· ΤΟ ΟΡΑΜΑ: Τι προσπάθειες γίνονται για την εκμάθηση της ελληνικής γλώσσας στην Κορυτσά ;
Γ. Πρόξενος: Στην Κορυτσά η εκμάθηση της ελληνικής γλώσσας ακολουθεί δυο δρόμους: Ο πρώτος αφορά τα Ελληνικά Εκπαιδευτήρια «Όμηρος», τα οποία ασχολούνται με την πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση και συγκεντρώνουν σήμερα 450 μαθητές περίπου. Ο άλλος δρόμος αφορά τα Ελληνικά Φροντιστήρια «Αριστοτέλης», τα οποία απευθύνονται σε όλες τις ηλικίες και φιλοξενούν περισσότερους από 500 ενδιαφερόμενους στην εκμάθηση της Ελληνικής. Οι δύο αυτοί θεσμοί λειτουργούν εδώ και αρκετά χρόνια στην Κορυτσά με μεγάλη επιτυχία.
· ΤΟ ΟΡΑΜΑ: Τι θα λέγατε για ένα γενικό βιβλιοπωλείο στην Κορυτσά, το οποίο θα έχει ελληνικά βιβλία, αλβανικά και άλλων γλωσσών, όπως και εφημερίδες διάφορες, του εδώ Ελληνισμού, της Ελλάδος και σε διάφορες άλλες γλώσσες;
Γ. Πρόξενος: Πιστεύω ότι θα είχε επιτυχία, διότι ημερήσιος τύπος στην Κορυτσά δεν υπάρχει, ενώ ο ξένος τύπος και οι ξένες εκδόσεις είναι δυσεύρετες.
· ΤΟ ΟΡΑΜΑ: Πως εξελίσσεται η επιχειρηματική παρουσία της Ελλάδος στην Κορυτσά και γενικότερα στην ευρύτερη περιοχή;
Γ. Πρόξενος: Υπάρχει σημαντική ελληνική επιχειρηματική παρουσία από τα πρώτα σχεδόν χρόνια μετά την πτώση του κομμουνιστικού καθεστώτος. Οι Έλληνες επιχειρηματίες στην περιοχή προέρχονται κυρίως από το χώρο της Δυτικής Μακεδονίας.
·
ΤΟ ΟΡΑΜΑ: Μάθαμε πως ενδιαφέρεστε για μια υγιή Ομόνοια. Τι μπορείτε να μας πείτε γι’ αυτό το θέμα;
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου