• Βέβαιος, ότι στους μεγάλους, υπό κατασκευή, αυτοκινητοδρόμους -μετά από σχεδόν δυόμιση χρόνια «ξηρασίας»- θα μπουν από τον επόμενο μήνα μπουλντόζες, εμφανίστηκε χθες ο Υπουργός Ανάπτυξης Κωστής Χατζηδάκης. Η χρονική συγκυρία είναι πολύ κρίσιμη για τους οδικούς άξονες και ειδικά για αυτούς που προβλέπεται να φθάσουν στην Ήπειρο, δηλαδή την Ιόνια Οδό και τον Ε65.
Οι διαπραγματεύσεις με τις Τράπεζες που χρηματοδοτούν τα έργα βρίσκονται στην κορύφωσή τους και όπως ανέφερε ο Υπουργός σε λίγες ημέρες θα μπουν στην τελική ευθεία. Ο κ. Χατζηδάκης εξέφρασε (στη ΝΕΤ) την πεποίθησή του πως στο τέλος θα μείνουν οι περισσότερες τράπεζες (από τις 43 συνολικά, εκ των οποίων όμως πολλές έχουν έδρα σε χώρες με οικονομικά προβλήματα όπως η Ισπανία και Ιρλανδία), κάτι που αν γίνει «θα αποτελεί αναμφίβολα και ψήφο εμπιστοσύνης στην ελληνική οικονομία».
Νέες θέσεις εργασίας…
Τι σημαίνει για την Ήπειρο η άμεση επανεκκίνηση των οδικών αξόνων, Ιόνιας και Ε65; Κατ’ αρχάς, αναμένεται να ανοίξουν πολλές θέσεις εργασίας, γεγονός που θα συμβάλλει καθοριστικά στην τοπική οικονομία.
Βέβαια, χρειάζεται πάνω απ’ όλα, οι δυο συγκεκριμένοι αυτοκινητόδρομοι και κυρίως ο Ε65, να κατασκευαστούν στο ακέραιο και να μην υπάρξει κάποιο «κούρεμα» (όπως εντόνως λέγεται για τον Ε65, που είναι και ο πιο… προβληματικός άξονας απ’ όλους).
Συνολικά από την επανεκκίνηση των οδικών αξόνων θα ανοίξουν 25.000 θέσεις εργασίας, μόνο για την κατασκευή τους, συν βέβαια αυτές που θα δημιουργηθούν για την συντήρησή τους. Και εννοείται, βεβαίως, πως η δημιουργία τους θα είναι μια «ένεση ζωής» για την Ήπειρο, αφού θα ανοίξουν αναπτυξιακοί τομείς και θα αρθεί οριστικά η απομόνωση της περιοχής μας. Συν τοις άλλοις, αναμένεται να δουλέψουν, μετά από καιρό, και κάποιες μικρές κατασκευαστικές εταιρίες στην περιοχή μας.
Το τραπεζικό σκηνικό…
Μέχρι να γίνουν αυτά όμως, ο δρόμος είναι ακόμη μακρύς. Και όπως εξάγεται από πληροφορίες, οι εκτιμήσεις του κ. Χατζηδάκη, για επανεκκίνηση τον Απρίλιο, είναι αρκετά αισιόδοξες, αν και απομένει η πραγματικότητα για να τις επιβεβαιώσει.
Το τραπεζικό σκηνικό που δημιουργείται αφορά κυρίως τις ελληνικές τράπεζες, οι οποίες περιμένουν πώς και πώς την ανακεφαλαιοποίησή τους. Όπως έχει δεσμευθεί ο Πρωθυπουργός Αντώνης Σαμαράς, αυτή θα γίνει έως το Πάσχα. Κάτι, που εάν επαληθευτεί, ουσιαστικά καθιστά βάσιμα τα όσα είπε και χθες ο κ. Χατζηδάκης και βέβαια θα είναι πολύ πιθανό να μπουν οι πρώτες μπουλντόζες τον Απρίλιο, δηλαδή σε λίγες εβδομάδες από σήμερα!
Τα δάνεια…
Βέβαια, έτσι όπως έχουν διαμορφωθεί τα πράγματα στο ελληνικό τραπεζικό «γίγνεσθαι», με τις συγχωνεύσεις Ιδρυμάτων, αναδεικνύεται ο ρυθμιστικός ρόλος που θα έχουν δυο –τρεις τράπεζες.
Ενδεικτικά, το «Βήμα» ανέφερε πρόσφατα, πως η συνάθροιση δανείων των υπό συγχώνευση τραπεζών καθιστούν την Τράπεζα «Πειραιώς» ρυθμιστή για την χρηματοδότηση των έργων. Και αυτό γιατί ήδη το χρηματοπιστωτικό ίδρυμα διέθετε το μεγαλύτερο δανειακό χαρτοφυλάκιο από το σύνολο των 43 τραπεζών (400 εκατ. ευρώ). Παράλληλα, η απορρόφηση της ΑΤΕ ανεβάζει τα δάνεια σε περίπου 730 εκατ. ευρώ, ενώ και η απορρόφηση της Γενικής Τράπεζας (συμμετέχει στον δανεισμό των παραχωρήσεων με 170 εκατ. ευρώ), κάνει το νέο σχήμα Πειραιώς - ΑΤΕ - Geniki να έχει δάνεια ύψους 900 εκατ. ευρώ προς τους κατασκευαστές.
Πρόκειται για ένα ποσό κάτι λιγότερο από το εν τρίτο του συνολικού δανεισμού και των πέντε συμβάσεων παραχώρησης (3,3 δισ. ευρώ). Το ποσό αυτό γίνεται ακόμη μεγαλύτερο εάν υπολογίσει κανείς το deal Alpha – Εμπορικής, που έχουν μερίδιο στα δάνεια των έργων ύψους 470 εκ. ευρώ, καθώς και την συγχώνευση Εθνικής Τράπεζας (ΕΤΕ) και Eurobank (έχουν σχεδόν 600 εκ. ευρώ δάνεια).
«Να γιατί, η άμεση ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών, θα ανάψει, πρακτικά, και το …πράσινο φως για την επανεκκίνηση των έργων» αναφέρουν κύκλοι. Πάντως, να σημειωθεί ότι το μεγαλύτερο μερίδιο δανεισμού ανήκει στην Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (350 εκατ. ευρώ), ενώ υπενθυμίζεται ότι η συγκεκριμένη Τράπεζα ενέκρινε δάνειο ύψους 650 εκατ. ευρώ προς την Ελλάδα για τα έργα.
Ο δρόμος Άκτιο- Αμβρακία
Στο μεταξύ, προς επανεκκίνηση βαίνει και ο δρόμος Άκτιο- Αμβρακία, το μεγαλύτερο, αυτή τη στιγμή, υπό κατασκευή δημόσιο έργο. Το Υπουργείο Υποδομών έκανε δεκτές τις ενστάσεις που κατέθεσαν οι κατασκευαστικές εταιρίες, οι οποίες κηρύχτηκαν προσωρινά έκπτωτες (είναι οι «ΙΟΝΙΟΣ Α.Ε.» και «Consorzio Stabile ITALIMPRESE S.CaR.L.» που έχουν αναλάβει τις τρεις από τις τέσσερις εργολαβίες στις οποίες έχει χωριστεί το έργο).
Όπως αναφέρεται στο σκεπτικό της απόφασης, ο βασικότερος λόγος που έγιναν δεκτές οι ενστάσεις είναι ότι έχουν εξασφαλίσει οι εταιρίες δανειοδότηση ύψους 10 εκ. ευρώ και δεσμεύονται ότι αυτά τα χρήματα είναι ικανά για να ξεκινήσουν και πάλι τα έργα που έχουν παγώσει εδώ και πολλούς μήνες.
«Όλες οι προβλεπόμενες εγκαταστάσεις για το έργο είναι σε ετοιμότητα και υπάρχει επί τόπου όλος ο αναγκαίος μηχανολογικός εξοπλισμός για άμεση έναρξη των εργασιών…» αναφέρεται, μεταξύ άλλων, στο σκεπτικό της απόφασης.
***
Όπως γίνεται σαφές, ακόμη η επανεκκίνηση στους παραπάνω άξονες με το Ηπειρωτικό ενδιαφέρον είναι στα… χαρτιά. Η επανέναρξη των εργασιών, όμως, θα δείξει εάν τα όσα λέει ο υπουργός θα επιβεβαιωθούν. Η χρονική συγκυρία είναι κρίσιμη και η Κυβέρνηση οφείλει να έρθει σε συμφωνία με τις Τράπεζες, ώστε να μην χαθεί μια ακόμη ευκαιρία ανάπτυξης για την Ήπειρο.
ΠΡΩΙΝΟΣ ΛΟΓΟΣ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου