Με νέο κόμμα, ραδιοτηλεοπτικές εκπομπές, βλάχικα σχολεία κ.α.
Έχοντας ελληνικές ταυτότητες στην τσέπη τους (!), Βλάχοι της Αλβανίας συμμετέχουν σε συγκεντρώσεις που οργανώνουν Ρουμάνοι
Τι αποκαλύπτει στον «Π.Λ.» ο δημοσιογράφος ΠΑΝΑΓ. ΜΠΑΡΚΑΣ, πρ. βουλευτής «Ομόνοιας» και καθηγητής Ελληνικών στο Πανεπ. Αργυροκάστρου
• Να πατήσουν «πόδι» στη Βόρειο Ήπειρο, αλλά και σε ολόκληρη τη Νότια Αλβανία επιχειρούν Ρουμανοβλάχοι, όπως αποκαλύπτει ρεπορτάζ του Παναγιώτη Μπάρκα (αποκλειστικά για τον «Π.Λ.»), δημοσιογράφου, ανταποκριτή του Αθηναϊκού Πρακτορείου Ειδήσεων και πρώην βουλευτή της «Ομόνοιας».
Οι Ρουμανοβλάχοι, έχουν ήδη ιδρύσει κόμμα και μάλιστα στην «καρδιά» του Βορειοηπειρωτικού Ελληνισμού, στο Αργυρόκαστρο και στους Αγίους Σαράντα (!), προκαλώντας βεβαίως πολλά ερωτηματικά για τις προθέσεις τους, σε μια περιοχή, όπως η Νότια Αλβανία, που γίνεται συνεχώς πεδίο βαλκανικής αντιπαράθεσης.
Παράλληλα, έχουν τις δικές τους ραδιοτηλεοπτικές εκπομπές στη Βλάχικη γλώσσα, ενώ στην ίδια γλώσσα θέλουν να γίνεται και η λειτουργία στις εκκλησίες τους. Ακόμη προχωρούν και στην ίδρυση τακτικού βλάχικου σχολείου στο χωριό «Αντώνη Πότση», μόλις 8 χιλιόμετρα από το Αργυρόκαστρο.
Το θέμα που έχει δημιουργηθεί είναι μείζον και αφορά άμεσα την Ελλάδα, τους ελληνόφωνους Βλάχους και βεβαίως τους Βορειοηπειρώτες, που βλέπουν ότι όλες οι παραπάνω κινήσεις, γίνονται με την «ανοχή» ουσιαστικά της Αλβανικής Κυβέρνησης, ενώ το ελληνικό κράτος τηρεί στάση… ουδέτερου παρατηρητή.
Τα γεγονότα
Πριν προβεί σε σχόλια και ερμηνείες, βγάζοντας τα δικά του συμπεράσματα, ο Παναγιώτης Μπάρκας παραθέτει «στεγνά» την είδηση, η οποία έχει ως εξής:
«Ο Βαλεντίνο Μουστάκα, πρόεδρος του Κόμματος «Συμμαχία για Ευρωπαϊκή Ισοτιμία και Δικαιοσύνη των Βλάχων», που ιδρύθηκε στις 2.2.2012, καθώς και άλλα ηγετικά στελέχη του Κόμματος, ήταν την προηγούμενη Πέμπτη και Παρασκευή στο χωριό των Βλάχων «Αντώνη Πότση» στο Αργυρόκαστρο. Στα τέλη Ιουλίου ίδρυσαν εδώ το παράρτημα του κόμματος με πρόεδρο τον Ζήσω Γκότση. Στους Αγίους Σαράντα, η ίδρυση του παραρτήματος του ίδιου Κόμματος έχει προηγηθεί, με πρόεδρο τον Βασίλη Μπακάλη. Οι διοργανωτές δεν έκρυψαν, ότι πίσω από την κίνηση αυτή είναι η Ρουμανία.
Και με ελληνική ταυτότητα!
Στο «Αντώνη Πότση» παραβρέθηκαν σε εορταστική εκδήλωση για την ίδρυση εκπομπής στα Βλάχικα στον τοπικό κρατικό τηλεοπτικό σταθμό Αργυροκάστρου. Το «παρών» έδωσαν περίπου 60-70 άτομα, κυρίως από το χωριό «Αντώνη Πότση». Στη συντριπτική πλειοψηφία ο καθένας απ’ αυτούς έχει προμηθευτεί την ελληνική ταυτότητα.
Στην τοπική κρατική τηλεόραση και ραδιόφωνο έχει καθοριστεί επίσημα ο χρόνος και η μέρα μετάδοσης της εκπομπής. Θα είναι όπως και η ελληνική μισή ώρα την εβδομάδα. Θα είναι στη βλάχικη και θα αφορά τη ζωή, τις παραδόσεις, την πολιτιστική κληρονομιά της κοινότητας των Βλάχων στην ευρύτερη περιοχή. Το «τιμ» της εκπομπής βρίσκεται ήδη στη Ρουμανία, για να εξειδικευτεί, τόσο τεχνικά, όσο και γλωσσικά.
Οι ομιλητές στην εκδήλωση, όπως και σε παλιότερες δημόσιες εμφανίσεις , επεσήμαναν ότι διεκδικούν την καθιέρωσή της, από πολιτιστική σε εθνική μειονότητα, υπό την κηδεμονία της Ρουμανίας! Στο πλαίσιο του βασικού αυτού στόχου του νέου κόμματος, για τη διατήρηση της γλώσσας και του πολιτισμού των Βλάχων, οι ομιλητές στη συνάντηση του «Αντώνη Πότση» επεσήμαναν τη σημασία ίδρυσης τακτικού Σχολείου Βλάχικης Γλώσσας στο ίδιο χωριό. Επίσης ανέφεραν, ότι και η λειτουργία σε εκκλησίες των Βλάχων θα γίνεται στη Βλάχικη γλώσσα. Ούτε στην Αλβανική, ούτε στην Ελληνική.
Ενωμένοι κατά της Ελλάδος
Όντως η λειτουργία στην εκδήλωση του «Αντώνη Πότση» έγινε στη βλάχικη γλώσσα. Πότε στο προσκήνιο και πότε στο παρασκήνιο στελέχη του κόμματος του Μουστάκα, (ο οποίος κάποτε λεγόταν Μουζάκας) αναφέρουν ότι το μοντέλο της δράσης τους στηρίζεται στην ανανέωση της παλιάς συμμαχίας, (τέλη ΧΙΧ- αρχές ΧΧ αιώνα) ανάμεσα σε Ιταλία, Αυστροουγγαρία, Ρουμανία και προτεσταντών για ένωση του Βλάχικου στοιχείου με το Αλβανικό, κατά της Ελλάδας».
Σχόλια - ερμηνείες
Μετά την παραπάνω παράθεση των γεγονότων, ο Παναγιώτης Μπάρκας - άριστος γνώστης, όχι μόνο για την ελληνική μειονότητα, αλλά και όλου του πολιτικού-πολιτιστικού φάσματος στην Αλβανία, προβαίνει σ’ έναν αξιόπιστο σχολιασμό, από τον οποίο ο καθένας μπορεί να βγάλει τα συμπεράσματά του για το κεφάλαιο «Βλάχοι της Αλβανίας».
˙➢Εδώ πηγάζει η ανοχή της Αλβανικής κοινής γνώμης και όχι μόνο, προς κάθε προσπάθεια προσέγγισης των Βλάχων με την Ρουμανία και η στήριξη της ιδέας, ότι οι Βλάχοι προσέφεραν αξιόλογες υπηρεσίες στην εγκαθίδρυση και πρόοδο του αλβανικού κράτους, αναφέροντας μια σειρά από μεγάλες προσωπικότητες.
˙ Αν αφαιρέσουμε κάποιες περιπτώσεις, η αντίδραση στελεχών και μελών της Ελληνόβλαχης κοινότητας, (για την παρουσία του Κόμματος «Συμμαχία για Ευρωπαϊκή Ισοτιμία και Δικαιοσύνη των Βλάχων» του Ρουμάνικου τόξου και τα προαναφερόμενα αιτήματά του) ήταν ασήμαντη.
˙ «Επιφανή» στελέχη της ίδιας κοινότητας, που έχουν στην τσέπη ελληνική ταυτότητα, ή έχουν επωφεληθεί πολλά από την Ελλάδα, αν δεν στηρίζουν ανοιχτά την κίνηση αυτή, κάνουν την πάπια…
˙ Η εξέλιξη είναι άμεση συνέπεια:
* Της πολιτικής αυθορμητισμού και σε προσωπικό επίπεδο που χάραξε η Ελλάδα σε σχέση με τους Ελληνόβλαχους.
* Σε μεγαλύτερο βαθμό είναι συνέπεια της πολιτικής, της στάσης και θέσης της ΟΜΟΝΟΙΑΣ προς τους Ελληνόβλαχους. Δεν τους θεώρησε ποτέ ισότιμους Έλληνες. Αν δεν τους είχε απέναντι, τους αντιμετώπιζε και τους αντιμετωπίζει ως Έλληνες δεύτερης μοίρας και υπό την δική τους εξάρτηση.
* Η ίδια η ΟΜΟΝΟΙΑ και το ΚΕΑΔ, ενώ δεν έκαναν συγκεκριμένες πράξεις για να εντάξουν τους Ελληνόβλαχους σε μια ενιαία εθνική ελληνική κοινότητα, συνέβαλαν συνεχώς στις προσπάθειες άλλων παραγόντων που απαιτούσαν την διαφοροποίησή τους ως ξεχωριστή πολιτιστική κοινότητα. Ουκ ολίγες οι φορές, σε διοργανώσεις διεθνών οργανισμών για συζήτηση και διεκδίκηση δικαιωμάτων, που οι εκπρόσωποι της ΟΜΟΝΟΙΑΣ ήταν στο ίδιο τραπέζι με εκπροσώπους αυτόνομων συλλόγων Ελληνόβλαχων. Ποτέ δεν παρουσίαζαν κοινά αιτήματα, αλλά και όταν δεν λειτουργούσαν σε αντιπαράθεση, ήταν αδιάφοροι στα αντίστοιχα αιτήματα.
* Πέρυσι, στα πρόθυρα της έναρξης της περιβόητης διαδικασίας απογραφής, ο Ντούλες για να δείξει, ότι πρόκειται για πολλές οργανώσεις μειονοτήτων που αντιδρούν στην απογραφή πληθυσμού και για να δικαιολογήσει την αποχή, παρουσίασε ξεχωριστά από την ΟΜΟΝΟΙΑ και το ΚΕΑΔ την οργάνωση των Ελληνόβλαχων, που πρόσκειται στο ΚΕΑΔ. Επίσης ποτέ δεν καταπιάστηκε από το τρωτό σημείο που είχε το ερωτηματολόγιο της απογραφής, που επέτρεπε την ανάδειξη ως «εθνικές μειονότητες», πολιτιστικών ομάδων μη αναγνωρισμένων ως εθνικών, όπως και η περίπτωση των Βλάχων.
ΠΡΩΙΝΟΣ ΛΟΓΟΣ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου