• Σε πολύ κρίσιμη καμπή βρίσκεται το μέλλον των μεγάλων, υπό κατασκευή οδικών αξόνων, εκ των οποίων δυο αφορούν άμεσα την Ήπειρο, η Ιόνια Οδός και ο Ε65.
Μπορεί οι εργασίες εδώ και περίπου δυο χρόνια να έχουν σταματήσει, όμως, αυτό το διάστημα ξεκινά ο διάλογος της Κυβέρνησης με τις Τράπεζες που χρηματοδοτούν τα έργα, για την επανεκκίνησή τους. Πρόκειται για τις πιο κρίσιμες διαπραγματεύσεις, που θα δείξουν ποια έργα έχουν μέλλον ή ποια πρόκειται να «κουρευτούν».
Τι μπορεί να περιμένει η Ήπειρος από τις συζητήσεις Κυβέρνησης –τραπεζών; Η περιοχή μας ευελπιστεί, ότι θα βγει ωφελημένη από την ενδεχόμενη επανεκκίνηση των έργων, αφού στηρίζει πολλά στην δημιουργία τους. Όχι μόνο γιατί θα αρθεί οριστικά η απομόνωση, αλλά κυρίως γιατί η κατασκευή και η ολοκλήρωσή τους, σε εύλογο χρονικό διάστημα, θα αποτελέσει τη βάση ανάπτυξής της. Άλλωστε, το τρίπτυχο, «ξηρά- θάλασσα- αέρας», που για την περιοχή μας μεταφράζεται σε «οδικοί άξονες- λιμάνι Ηγουμενίτσας- αεροδρόμιο Ιωαννίνων», αποτελεί την απαραίτητη προϋπόθεση, για να δει η Ήπειρος ελπιδοφόρο «φως» ανάπτυξης.
Ειδική περίπτωση…
Βέβαια, τα πράγματα είναι δύσκολα, ιδίως σε ό, τι αφορά τον αυτοκινητόδρομο Ε65. Τα προβλήματα άρχισαν σχεδόν με την σχεδίασή του. Πλέον και αφού έχει υποστεί αλλεπάλληλες αλλαγές, ο άξονας αρχικού προϋπολογισμού 1,6 δισ. ευρώ, περικόπτεται κατά 50% (από 174 χιλιόμετρα στα 85). Μέχρι στιγμής έχει κατασκευαστεί μόλις το 17% του έργου.
Το μόνο τμήμα που κατασκευάζεται είναι το ενδιάμεσο, έως τα Τρίκαλα και είναι δύσκολο ο δρόμος να «δει» Ήπειρο, αφού το κομμάτι έως την Παναγιά, στην Εγνατία Οδό, λίγο μετά το Μέτσοβο, όπου αρχικά προβλεπόταν να καταλήγει, ίσως να μην κατασκευαστεί ποτέ για… περιβαλλοντικούς λόγους!
Να πιέσουν…
Εδώ ακριβώς είναι που πρέπει να πιέσουν όσο περισσότερο μπορούν οι φορείς της Ηπείρου, για να φθάσει ο δρόμος στην περιοχή μας. Εάν γίνει αυτό, θα δημιουργηθεί ένας μεγάλος άξονας και οι αποστάσεις θα μειωθούν σημαντικά, ενώ το όφελος για τις χερσαίες μεταφορές θα είναι τεράστιο.
Όπως αναφέρουν πηγές, βαρύνουσα είναι τώρα η στάση κυρίως της Περιφέρειας, αλλά και των Δήμων, των Επιμελητηρίων κ.α. φορέων της Ηπείρου, που βέβαια έχουν και στο παρελθόν τονίσει την ανάγκη να φθάσει ο δρόμος στην Ήπειρο. Να σημειωθεί, ότι υπέρ αυτού του ενδεχόμενου πιέζει και ο Περιφερειάρχης Θεσσαλίας Κώστας Αγοραστός.
Από …40 κύματα
Είναι αλήθεια, ότι ο συγκεκριμένος δρόμος έχει περάσει, στην κυριολεξία, από «40 κύματα» και η βιωσιμότητά του έχει τεθεί εν αμφιβόλω πολλές φορές. Υπενθυμίζεται, ότι λίγους μήνες πριν, ο Γ. Περιστέρης, Διευθύνων της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, που μετέχει στην κατασκευαστική κοινοπραξία, είχε αποκαλύψει, ότι το υπουργείο Ανάπτυξης σκέπτεται να καταβάλει αποζημιώσεις της τάξεως του 1 δισ. ευρώ για να εγκαταλείψει το έργο όταν με τα ίδια χρήματα θα το ολοκλήρωνε!
Μάλιστα, η συγκεκριμένη εταιρία προτείνει το έργο να ενταχθεί στο ΕΣΠΑ και ότι θα μπορούσε να ολοκληρωθεί με 750 εκατ. ευρώ, εκτός των 140 εκ. ευρώ που έως τώρα έχουν απορροφηθεί.
Το «κούρεμα»…
Σε ό, τι αφορά τον άλλο μεγάλο αυτοκινητόδρομο, που θα έρθει στην Ήπειρο, την Ιόνια Οδό, από όλους εκφράζεται η βεβαιότητα πως η ενδεχόμενη επανεκκίνηση των οδικών αξόνων (εφόσον έχουν αίσια κατάληξη οι διαπραγματεύσεις με τις Τράπεζες) θα τον βρει στην πρώτη θέση της ατζέντας, τόσο της Κυβέρνησης, όσο και των Ευρωπαίων.
Τα πράγματα όμως δεν φαίνονται το ίδιο ελπιδοφόρα για τον αυτοκινητόδρομο της Ολύμπιας Οδού, που θα συνδέσει την Αθήνα με την Αχαΐα και θα συναντά την Ιόνια Οδό, στη συγκεκριμένη περιοχή.
Όπως προκύπτει μέσα από απάντηση του Ευθύμη Βιδάλη, εκπρόσωπου – ειδικού διαπραγματευτή του Δημοσίου για τους οδικούς άξονες στον πρόεδρο του ΕΒΕ Ηλείας Κώστα Νικολούτσο, θα υπάρξει «κούρεμα» του έργου στο κομμάτι που αφορά την Ηλεία. Έτσι, αν και αρχικά η Ολύμπια Οδός υπολογιζόταν να φθάσει στον Πύργο, κάτι τέτοιο, προς το παρόν τουλάχιστον δεν θα γίνει.
***
Είναι δεδομένο, ότι δεν υπάρχει κάποιος που να μην θέλει να γίνουν οι αυτοκινητόδρομοι, ούτε στην Ήπειρο, ούτε στη χώρα. Για αυτό, τώρα που διακυβεύεται η τύχη τους, είναι ανάγκη όλοι να αντιληφθούν το πόσο σημαντικό είναι να πιέσουν για την ομαλή ολοκλήρωσή τους. Άλλωστε, χωρίς αυτούς (καθώς και χωρίς τα άλλα μεγάλα έργα) δεν μπορούν να μπουν στέρεες βάσεις ανάπτυξης της Ηπείρου.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου