Συνεχίζοντας την σειρά επαφών με κορυφαία στελέχη της Ελληνικής Κυβέρνησης, ο Πρόεδρος του Κόμματος «Εθνική Ελληνική Μειονότητα για το Μέλλον» Χρήστος Κίτσιος, συναντήθηκε την Τρίτη 5 Φεβρουαρίου, με τον Υπουργό Παιδείας και Θρησκευμάτων, Πολιτισμού και Αθλητισμού της Ελλάδας Κωνσταντίνο Αρβανιτόπουλο.
Ο Πρόεδρος του Κόμματος των Ελλήνων, αφού έγινε δεκτός από τον κ. Αρβανιτόπουλο στο γραφείο του στο Υπουργείο Παιδείας, παρουσίασε το Πλαίσιο Αιτημάτων της για τα δικαιώματα της Εθνικής Ελληνικής Μειονότητα, που συνέταξε το Κόμμα των Ελλήνων, δίνοντας έμφαση στα θέματα που αφορούν την Παιδεία στην μητρική ελληνική γλώσσα για τους Έλληνες μαθητές στην Αλβανία.
Ο κ. Κίτσιος στη συνέχεια παρέδωσε στον Έλληνα Υπουργό Παιδείας το υπόμνημα που έστειλε το κόμμα «Εθνική Ελληνική Μειονότητα για το Μέλλον» στον Υπουργό Παιδείας και Επιστημών της Αλβανίας Μυκερέμ Ταφάι, καθώς και το ενημερωτικό δελτίο με τα προβλήματα για την Ελληνική Παιδεία στην Βόρειο Ήπειρο και τις προτάσεις για επίλυση τους από την ΕΕΜΜ.
Εν συνεχεία ο επικεφαλής του εθνικού φορέα των Ελλήνων Βορειοηπειρωτών παρουσίασε στον κ. Αρβανιτόπουλο την πρόταση για την μετατροπή του Ελληνικού Σχολείου της Χιμάρας σε αναγνωρισμένο δημόσιο μειονοτικό εκπαιδευτικό ίδρυμα, παραθέτοντας και τα ανάλογα ντοκουμέντα που ενισχύουν την συγκεκριμένη διεκδίκηση με ιστορική βάση.
Εν συνεχεία ο επικεφαλής του εθνικού φορέα των Ελλήνων Βορειοηπειρωτών παρουσίασε στον κ. Αρβανιτόπουλο την πρόταση για την μετατροπή του Ελληνικού Σχολείου της Χιμάρας σε αναγνωρισμένο δημόσιο μειονοτικό εκπαιδευτικό ίδρυμα, παραθέτοντας και τα ανάλογα ντοκουμέντα που ενισχύουν την συγκεκριμένη διεκδίκηση με ιστορική βάση.
Ο κ. Χρήστος Κίτσιος πρότεινε επίσης την σύσταση ειδικής επιτροπής, η οποία θα αποτελείται από εμπειρογνώμονες από τον χώρο της Βορείου Ηπείρου και στελέχη του Ελληνικού Υπουργείου Παιδείας, με σκοπό την παρακολούθηση και επίλυση όλων των θεμάτων που αφορούν την Παιδεία στην Εθνική Ελληνική Μειονότητα. Η πρόταση αυτή βρήκε σύμφωνο τον κ. Κωνσταντίνο Αρβανιτόπουλο, ο οποίος δήλωσε ότι θα αναμένει να τεθούν συγκεκριμένες απόψεις για την υλοποίηση της σε επόμενη συνάντηση.
Επισυνάπτουμε το ακόλουθο:
ΕΝΗΜΕΡΩΤΙΚΟ
ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ ΚΑΙ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΠΑΙΔΕΙΑ ΑΠΟ ΤΟ ΚΟΜΜΑ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ
ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ ΚΑΙ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΠΑΙΔΕΙΑ ΑΠΟ ΤΟ ΚΟΜΜΑ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ
Το δικαίωμα εκπαίδευσης στη μητρική γλώσσα των μελών της Εθνικής Ελληνικής Μειονότητας στην Αλβανία είναι κατοχυρωμένο στο Σύνταγμα της χώρας και ταυτόχρονα στο άρθρο 10 του νέου νόμου «Περί Προπανεπιστημιακής Παιδείας», του 2012, προδιαγράφεται η υποχρέωση του κράτους να παρέχει δωρεάν δημόσια παιδεία και να επιτρέπει σε ιδιώτες να ιδρύουν σχολές και σε άλλες γλώσσες.
Μετά από δύο δεκαετίες ανοιχτής κοινωνίας στην Αλβανία έχουν τελεστεί πολλές αλλαγές στο αλβανικό εκπαιδευτικό σύστημα, ενώ για την παιδεία της Εθνικής Ελληνικής Μειονότητας δεν έχουμε σημαντική πρόοδο,
Σήμερα η ελληνική παιδεία υπολειτουργεί, αντιμετωπίζει πολλά προβλήματα,όπως:
1. Μείωση του αριθμού των μαθητώνμε αποτελεσμα να κλείσουν σχολεία σε απόμερα χωριά αλλά και σε μεγάλα αστικά κέντρα. Ενώ το 1992 ο αριθμός των μαθητών από την πρώτη μέχρι την 8η τάξη στην αναγνωρισμένη «μειονοτική περιοχή» (εξαιρώντας τις πόλεις Αγίων Σαράντα, Δελβίνου και Αργυροκάστρου), ανερχόταν στους 6437, φέτος, το 2013, μέχρι την 9η τάξη ανέρχεται στους 816 μαθητές. Η τεράστια αυτή ελάττωση αποτέλεσε την αφορμή για κάθε κυβέρνηση να αφήνει στις καλέντες την ελληνική παιδεία.
2. ΄Ελλειψη σχολικών κειμένων στη μητρική γλώσσα.Από τους 74 τίτλους που προορίζονται στην ελληνική γλώσσα (πρωτότυπα ή μεταφρασμένα) για το 2012 εκτυπώθηκαν από το Υπουργείο Παιδείας της Αλβανίας 36 τίτλοι μαθημάτων, ενώ για το 2013(σύμφωνα με έγκυρα στοιχεία) προετοιμάζονται άλλοι 10 καινούργιοι τίτλοι. Τα υπόλοιπα κείμενα όπωςΙστορία και Γεωγραφία είναι προς συζήτηση για το περιεχόμενό τους και με το νέο πρόγραμμα που καταρτίζεται από το Υπουργείο Παιδείας, προβλέπονται και αλλαγές.
3. Περιορισμός της δημόσιας ελληνικής παιδείας μόνον στην αναγνωρισμένη μειονοτική ζώνη.Οι ΄Ελληνες της Χιμάρας, της Κορυτσάς, των Τιράνων και άλλων πόλεων στην ευρύτερη χώρα, δε χαίρουν το δικαίωμα της δωρεάν δημόσιας παιδείας.Τα δύο σχολεία που άνοιξαν από ιδιωτικούς φορείς στη Χιμάρα και στην Κορυτσά, δε στηρίζονται από το αλβανικό κράτος ούτε για τους εκπαιδευτικούς, ούτε για τα εγχειρίδια που εκδίδει το δημόσιο για τα άλλα σχολεία της μειονότητας.
4. Ανυπαρξία ξεχωριστών σχολικών μονάδων με μειονοτικό διοικητικό προσωπικό σε πόλειςόπως τους ΄Αγιους Σαράντα, Δέλβινο και Αργυρόκαστρο για την άσκηση των επαγγελματικών αρμοδιοτήτων και τον πραγματικό έλεγχο της εκπαίδευσης. Τα ελληνόπαιδα των πόλεων σπουδάζουν σε μικτά σχολικά περιβάλλοντα και πολλές φορές αντιμετωπίζουν ρατσιστικές συμπεριφορές αλλοεθνών εφήβων.
5. Απουσία σχετικού νόμου για τη μειονοτική παιδεία που να προσδιορίζει ξεκάθαρα τη θέση της Ελληνικής Εκπαιδευτικής Κοινότητας στην κρατική δομή της Παιδείας, δημιουργώντας ξεχωριστό θεσμό οργάνωσης και ελέγχου από την κορυφή της πυραμίδας μέχρι το κάθε σχολείο.
6. ΄Ελλειψη προγραμματισμένης επιμόρφωσης εκπαιδευτικών όχι μόνον για την Ελληνική Γλώσσα, αλλά και για τα άλλα μαθήματα που διδάσκονται στα 9-τάξια σχολεία.
Το Κόμμα των Ελλήνων έχει θέσει προς την κυβέρνηση της χώρας αυτά τα προβλήματα και τα συγκεκριμένα αιτήματα στο Υπουργείο Παιδείας, φέρουν την υπογραφή αυτού του φορέα.
Στηρίζει δυναμικά τη δημόσια ελληνική παιδεία.
Απαιτεί συμμετοχή της ίδιας της Ελληνικής Μειονότητας στην οργάνωση και τον έλεγχο της παιδείας
Ζητεί τον επαναπροσδιορισμό των προγραμμάτων και την ταύτισή τους με τις ιδιαιτερότητες της μειονότητας, αλλά και με τα επίπεδα παιδείας του εθνικού κορμού.
Επιμένει στην απαλοιφή από τα προγράμματα και τα κείμενα των περιεχομένων που προσβάλλουν την εθνική αξιοπρέπεια ή που παροτρύνουν στους μαθητές το μίσος και την έχθρα.
Διεκδικεί την καθιέρωση της ελληνικής παιδείας όχι μόνο στο 9-τάξιο, αλλά και στο λύκειο και στο Πανεπιστήμιο.
Για τα θέματα αυτά το Κόμμα των Ελλήνων υπολογίζει θετικά στη συνδρομή του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων της Μητέρας Πατρίδας και στην κατανόηση να συντονιστούμε από κοινού για τη στρατηγική επίλυσης των χρόνιων προβλημάτων της Ελληνικής Παιδείας στην Αλβανία.
Υ.Γ.Παρακάτω παρουσιάζουμε δύο ενδεικτικούς πίνακες για τον αριθμό των μαθητών στους νομούς Αγ.Σαράντα, Δελβίνου, Αργυροκάστρου και στο Δήμο Χιμάρας.
ΑΡΙΘΜΟΣ ΜΑΘΗΤΩΝ ΣΤΑ 9-ΤΑΞΙΑ ΔΗΜΟΣΙΑ ΣΧΟΛΕΙΑ ΤΗΣ ΕΘΝΙΚΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΜΕΙΟΝΟΤΗΤΑΣ
ΣΧΟΛΙΚΟ ΕΤΟΣ 2012-2013
| |||||
ΤΑΞΗ
|
ΑΓ. ΣΑΡΑΝΤΑ
|
ΔΕΛΒΙΝΟ
|
ΑΡΓΥΡΟΚΑΣΤΡΟ
|
ΣΥΝΟΛΟ
| |
1η
|
35
|
14
|
22
|
71
| |
2η
|
39
|
22
|
26
|
87
| |
3η
|
40
|
9
|
34
|
83
| |
4η
|
51
|
18
|
36
|
105
| |
5η
|
37
|
11
|
32
|
80
| |
6η
|
34
|
14
|
46
|
94
| |
7η
|
34
|
17
|
49
|
100
| |
8η
|
47
|
15
|
44
|
106
| |
9η
|
29
|
10
|
51
|
90
| |
Σύνολο
|
346
|
130
|
340
|
816
|
ΣΧΟΛΙΚΑ ΕΤΗ
|
ΝΟΜΟΣ ΑΡΓΥΡΟΚΑΣΤΡΟΥ
|
ΝΟΜΟΣ ΔΕΛΒΙΝΟΥ
|
ΝΟΜΟΣ ΑΓ.ΣΑΡΑΜΤΑ
|
ΣΥΝΟΛΟ ΜΑΘΗΤΩΝ
| |
1991-1992
|
2.137
|
2.108
|
2.189
|
6437
| |
2000-2001
|
861
|
285
|
538
|
1564
| |
2012-2013
|
340
|
130
|
346
|
816
| |
ΧΙΜΑΡΑ 2013
| |||||
1η
|
15
| ||||
2η
|
10
| ||||
3η
|
15
| ||||
4η
|
14
| ||||
5η
|
19
| ||||
6η
|
19
| ||||
7η
|
28
| ||||
Σύνολο
|
120
| mega-eemm.com |
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου